På mange arbejdspladser har man brug for støtte til udvikling af ledere og medarbejdere
Men hvordan kan man vide, hvilken form for personalestøttende metoder der er behov for?Markedet er oversvømmet med tilbud om supervision, coaching, personaletræning, mentoring o.lign. De er alle metoder, der deler fælles grundlag og hvis formål, elementer og kompetencer overlapper hinanden. Grænsen mellem de forskellige indsatser er ofte flydende.
Der anvendes forskellige supervisions metoder og modeller afhængig af professionen og den organisation, der skal superviseres i. Derfor er det vigtigt, at supervisor har en bred vifte af metoder og har en tværfaglig kompetence til at analysere en situation, overveje alternative tilgange, udvælge og anvende de bedste interventions metoder, formulere begrundelser og evaluere resultaterne.
Overordnet kan supervision defineres som en proces, der støtter og vejleder fagprofessionelle i at løse organisationens kerneopgave. Effektiv supervision skaber et refleksions- og læringsrum, der hjælper med at skabe mening ved at bruge det, personerne allerede ved, til læring af nye strategier og metoder. Ofte er supervisorens rolle også en mentor- og trænerrolle og en god supervisions relation er principielt en støttende relation, der sætter supervisanden i stand til at yde sit bedste. Ofte er supervisoren uddannet og trænet indenfor en bestemt metode og tilgang. Derfor kan det være en udfordring for nogle supervisorer, når den tilgang de anvender ikke giver mening, enten i forhold til den opgave de skal løse eller fordi de ikke forstår den organisatoriske kontekst der skal superviseres i. Det skaber manglende fleksibilitet og resulterer ofte i at supervisanderne får det, som supervisor kan – uanset om det er den bedste mulige løsning og tilgang ift. problemstillingen.
Derfor er fortsat kvalitativ uddannelse, træning og et solidt kendskab til organisation og organisationsudvikling vigtigt. At kunne støtte og hjælpe på en måde der matcher behovene, forudsætter at supervisor forstår forandringsprocesser, modeller til forandring og ikke mindst kender sin egen personlige stil, styrker og faldgruber som facilitator. Derfor er det vigtigt og anvendeligt, at uddannelsen som supervisor er multifaceteret og indeholder både udviklingen af individuelle, grupper/teams, kollegiale netværk og har viden og kompetence til at kunne sammenholde væksten, udviklingen og forandringen i organisationen op mod de organisatoriske mål. Med dette komplekse sæt af opgaver og mål, er der relativt få, der også er trænet i den relationelle og procesmæssige del af supervisionen.
En af de mest anerkendte organisationsforskere John Kotter fremhæver at vores hjerner er meget påvirket af de relationer og interaktioner vi har med hinanden og at disse grundlæggende net af relationer og interaktioner i en organisation, bestemmer den kulturelle og identitetsmæssige udvikling og har en dyb indflydelse på resultater, produktivitet og præstation. En påmindelse om at vi alle er forbundne og har behov for støtte. Det er vigtigt, at supervisions processen ikke alene fokuserer på supervisandens proces alene men også ses i lyset af den organisation, de er en del af. Dette samspil kan ofte være både komplekst og kompliceret.
På Gestaltinstituttets supervisor uddannelse lægger vi vægt på at inddrage alle de relevante forhold, deres sammenhæng og gensidige indflydelse.
Hvad supervisor bringer ind i supervisions rummet er afgørende for samspillet og resultatet. Supervisor skal være opmærksom på sine egne overføringer, reaktioner og andre kontekstuelle problemer, da det påvirker hele supervisions processen, dialogen og de handlinger, der skal igangsættes.
Påvirkningen af alle disse forhold er til stede i supervisions rummet, dem kan man ikke lægge fra sig, inden man går ind i supervisions rummet. Derfor vil det relationelle mellem supervisand og supervisor altid have en afgørende indflydelse og påvirke resultatet. Alle disse elementer indrammer, definerer, danner og især begrænser, hvad der er muligt. Derfor er det afgørende, at jo flere dimensioner supervisoren kan trække på kompetence mæssigt, jo bedre resultat giver supervisionen.